
Zlepši diaľničná križovatka Triblavina dopravu v Bratislavskom kraji?
Čo sa skrýva v pozadí mimoúrovňovej križovatky Triblavina?
V projekte Park City by v priebehu 10 až 15 rokov malo vzniknúť celkovo až 2,4 milióna štvorcových metrov úžitkovej plochy a zhruba 24-tisíc bytov.
Pri Chorvátskom Grobe ma vyrásť veľké moderné predmestie 21. storočia. Na okraji Bratislavy sa už viac ako 10 rokov plánuje výstavba nového “Mestečka” a v tejto polyfunkčnej zóne by malo perspektívne bývať viac ako 30 000 obyvateľov. V pôvodnom pláne z roku 2010 sa hovorilo o 5000+ bytových jednotkách vidieckeho i mestského charakteru, od jednopodlažných až po sedempodlažné budovy. Očakávať tu môžeme prílev 65-tisíc nových obyvateľov, pretože Chorvátsky “Megapolis” bude lokalizovaný pri katastrálnych hraniciach s Bernolákovom. Bernolákovo pri tých istých hraniciach schválilo územný plán pre výstavbu obydlí pre 23-tisíc obyvateľov.
Keď sa začiatkom roka 2015 začali práce na diaľničnom odpočívadle Triblavina, nikto nezainteresovaný ani len netušil, čo sa skrýva v pozadí. Národná diaľničná spoločnosť svojvoľne zmenila pôvodný projekt tak, aby perfektne „zapasoval“ do plánov súkromnej spoločnosti Starland Holding.
STARLAND pôvodne do projektu vstúpil ako finančný investor a následne pokračoval ako developer, keďže Grunt z projektu odišiel.
Šéf NDS tvrdí, že križovatka Triblavina uľahčí ľuďom dopravu a život. Táto výstavba však pridá už na teraz preťažené cesty a diaľnicu D1 desaťtisíce nových vozidiel.

Lokalita Triblavina a projekt Park City sa verejne spomína už od roku 2008. Na začiatku v projekte figurovala ako developer firma Grunt. Tá sa pozemkami na Čiernej Vode zaoberala už v roku 2004, kedy bola vypracovaná prvá urbanistická štúdia a následne sa začal proces zmeny územného plánu. Prvá zonálna dokumentácia bola schválená obecným zastupiteľstvom v roku 2008. Megalomanskú výstavbu a zmenu územného plánu v pomere 5:2 schválili poslanci s podmienkou.
Je to veľké memento do budúcnosti, že piati poslanci môžu rozhodnúť o viac ako 40-tisícovej zástavbe. Opakovane sme zdôrazňovali, že najprv musí byť vyriešená doprava, až potom sa môže začať stavať a s touto našou hlavnou výhradou sa hneď budúci týždeň obrátime na krajský stavebný úrad.
reagoval predseda župy Pavol Frešo.
Podmienkou bolo dokončenie mimoúrovňovej križovatky D1 -Triblavina. Projekt Park City bol totiž podmienený vybudovaním napojenia na diaľnicu D1 križovatkou Triblavina skôr, ako bude dokončený vôbec prvý rezidenčný objekt.
Developer tu okrem masívnej bytovej a logistickej výstavby sľubuje obyvateľom aj školy, škôlky, nemocnicu, reštaurácie, nákupné centrum, biznis centrá, železničnú a autobusovú stanicu, kostol, jazerá, parky, vedecko výskumné centrum, možnosti pre športové vyžitie a viacero verejných stavieb a k tomu všetkému pridá 100-hektárový logistický park.
To je ako skopírovať 2x Senec a k tomu pridať obce Boldog, Réca, Kráľová pri Senci, Veľký Biel a 3x celú seneckú logistiku a celé to položiť k diaľnici D1 medzi Bratislavou a Sencom. Projekt nazvaný Park City (časť Triblavina medzi Čiernou Vodou a Chorvátskym Grobom) prinesie viac ako 285 hektárov zastavaného územia.
- Táto nová viacúčelová oblasť je plánovaná pre 50 000+ obyvateľov.
- V tesnej blízkosti hlavného mesta pribudne 2 854 900 m2 zastavaného priestoru.
- Denný objem áut po diaľnici D1 cez budovanú križovatku Triblavina je dnes viac ako 150 000 vozidiel.
Pravdepodobne ako prvé vyrastie logistické centrum skupiny VGP. Nový developer Starland Holding už v roku 2015 predal tejto skupine časť územia. V Zóne III územia Triblavina, ktoré má celkovú rozlohu 556 000 m2, tak vyrastú logistické a výrobné areály s celkovou prenajímateľnou plochou 250 000 m2.
Vízia logistického parku “Park City” Triblavina
Vo februári 2016 Ministerstvo dopravy v diskusii verejne priznalo, že diaľničnú križovatku budujú hlavne pre developerov. Zástupca spracovateľa pre Ministerstvo dopravy uviedol:
“Ale Triblavina, Triblavina, o tom sme sa bavili aj s pánom Kovalčíkom včera, tak výhľadovo tá križovatka Triblavina nebola prepojená na cestu druhej triedy na Chorvátsky Grob, len vpustí kruhovým objazdom do budúceho developerského projektu a individuálnej bytovej výstavby”
Vyzerá to tak, že diaľničná križovatka Triblavina zo štátnych peňazí nie je vôbec nastavená na finálne vyriešenie problémov okolitých obcí, ale ide len o pripojenie na projekt developera Starland Holding. Zmluvná cena výstavby mimoúrovňovej križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava – Trnava a postupne po viacerých dodatkoch a zmenách zvýšila približne o polovicu – z pôvodných 19,75 mil. Eur na vyše 29 miliónov eur bez DPH. Ministerstvo dopravy ale veselo obhajuje tieto zvýšené výdavky pre križovatku Triblavina, ktorá bude v prvom rade slúžiť súkromnej spoločnosti z Cypru.
“O to, aby mohla križovatka skutočne slúžiť aj pre občanov, sa už musí postarať Bratislavský samosprávny kraj, ktorý musí zabezpečiť a aj zaplatiť jej pripojenie na cestnú sieť. Konečná cena za takúto zmenu bude preto oveľa vyššia”
povedal Grožaj.
Je asi zbytočné argumentovať infraštruktúrou, ktorá je už z konceptuálneho pohľadu vypočítaná zle a je absolútne nepostačujúca. Vyzerá to tak, že je viac v záujme štátu budovať dopravnú tepnu pre developerov, ako využiť takmer 40 miliónov eur na ozajstne zlepšenie dopravy v blízkom okolí Bratislavy. Obyvatelia okresu a ich dennodenné problémy s dopravou zostali v tomto, ako aj v mnohých ďalších prípadoch, opäť zasa bokom…
Zdroj: http://www.parkcity.sk